Maaat

När jag ändå håller på kan jag ju ge ett tips på en jättegod fredagsmiddag: Inbakad fläskfilé, ungsbakad potatis och morot serverat med hemmagjord champinjonsås.



Gör såhär:
Helstek fläskfilén så att den får lite färg och krydda med salt och peppar efter smak. Smörj en ungsfast form, linda in fläskfilén med smördegen och lägg den i formen. Pensla på ett vispat ägg och skicka in i ugnen (200 grader) tills smördegen fått en gyllenbrun färg.

Skär potatis och morätter i klyftor eller stavar och lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Lägg även dit några vitlöksklyftor (med skal på) om du vill. Häll sedan över olja och krydda med salt och peppar. Detta ska också i i ugnen på 200 grader. Tiden varierar beroende på din ugn och hur knaprigt du vill ha det. Men ungefär 30-50 minuter brukar det ta.

Hacka ca 15 st stora färska champinjoner i skivor och stek med smör tills de ser bruna och fina ut, snåla inte med smöret! Tänk på att champinjonerna krymper ordentligt när du steker dom så bli inte rädd om det ser för mycket ut till en början. Krydda med salt och peppar. Häll sedan över ca 1-2 msk mjöl blanda ut med ca 3 dl matlagningsgrädde. Blanda noga så att det inte klumpar sig. Låt koka upp och känn efter hur tjock den blir. Smaka av och tillsätt eventuellt lite soja och ytterligare kryddor om så behövs. Öka grädden eller mjölet för att få den konsistensen du vill ha.

Sen är det klart :D haha, inte världens bästa recept men.. jag brukar oftast inte använda mig av något recept utan gör det lite på en höft så det blir rätt svårt att förklara! Hoppas ni förstår hur jag menar i alla fall :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0